måndag 26 januari 2015

anpassningsstörd med helt nedsatt arbetsförmåga

Vad är anpassningsstörning ens? Varför har de skrivit det? Var det inte bipolärt syndrom UNS alldeles nyss?
Låt oss undersöka detta, med hjälp av vår älskade vän, internet.

"diagnosen ställs endast om den psykiska störningen föregåtts av en svår livshändelse. Sorg och andra starka reaktioner på sådana händelser är normalt, men vid mycket långvariga (mer än tre månader), mycket funktionsnedsättande, mycket expressiva symtom, eller självmordsrisk kan det vara aktuellt med vård. Sorgereaktioner är emellertid mycket kulturbundna, varför frågan om personen har en anpassningsstörning eller inte måste ses i ljuset av det av samhället förväntade beteendet på en dylik händelse."
Svår livshändelse? Inget har hänt. Sorg? Ingen har dött.


Kära läkare.

Vad i helvete är det här?
Jag vet att förändringar är skitjobbiga för mig. Jag må ha problem med att hantera stress. Jag känner ju mig själv. Men snälla, förklara för mig, vad fick er att ställa den diagnosen?
Ändrade ni åsikten när ni insåg att jag i flera år har försökt säga att jag inte tror att bipolär sjukdom stämmer in på mig sådär supermycket som ni trodde? Eller tog ni bara fram en uppslagsbok, kanske till och med googlade några symptom (det står ju i journalerna, ni behövde inte anstränga er särskilt mycket, det måste ju vara jävligt svårt) och bestämde er att det första som kommer upp verkar stämma.
Var det så?


Intyget baseras på:
min undersökning av patienten
journaluppgifter

En underläkare fyllde i det. Underläkaren som jag har träffat bara en enda gång, och det var inte ens honom jag pratade med. Han var bara överläkarens svans, en springpojke som gjorde allt som överläkaren inte har tid med (men att kolla på sin mobiltelefon hinner han ju göra).

Arg. Jag är arg.
Viktigaste av allt, det som gör mig så förbannat vansinnig.
Varför har ingen berättat det för mig?

Kommunikationsförmåga verkar ju inte riktigt finnas i era liten värld.
Nu får ni gå och gömma er i ett hörn, tänk igenom, tänk efter. Hoppas att ni skäms. Kom aldrig ut ur hörnet. Ligg där. Ruttna.

Inga kommentarer: